tisdag 17 april 2012

Dags att byta ut Ulf?

Vi ”pursvenskar” håller på att bli utmanövrerade av de betydligt fruktsammare muslimerna. Detta är någonting mycket allvarligt om man får tro Ulf Nilsson i Expressen.

Oj så tokigt! Hade det inte varit för att just den typen av uttalanden ligger till grund för en mytbildning som i sin extrema förlängning rättfärdigar det Anders Breivik gjorde på Utøya, så hade det tjänat som underhållning. Det är så dumt att det faktiskt är lite roligt, men som sagt, skrattet fastnar långt ner i bröstet. Om man utgår från en given tidpunkt i historien, säg år 1500, och betraktar alla de som då bodde i det som idag är Sverige som (för att låna Ulfs ord) ”pursvenskar”, och alla som invandrat till dessa områden sedan dess som ”invandrare”, hur många av oss som bor i Sverige idag skulle då kunna räkna sig som ”svenska” till, säg, 50% eller mer?

Det intressanta är inte hur många det skulle vara, det intressanta är att ingen bryr sig. Ingen skulle komma på en så vansinnig idé som att göra en sådan beräkning, för det spelar ju ingen som helst roll! De invandrare som kom till Sverige under 1500-talet, 1600-talet och så vidare är ”pursvenskar” idag. Vi skaffar barn, flyttar runt, byter dialekt, lär oss nya ord och tar in nya seder och bruk. Detta sker hela tiden, och invandring av grupper som råkar vara muslimer utgör inget brott i detta. Om tvåhundra år kommer de inte att komma på idén att kalla någon för ”invandrare” eller ”invandrarättling” för att hen råkar ha en farmors farfars mormor som råkade komma till Sverige ifrån Sudan eller Irak.

Naturligtvis kommer vi att i det ”svenska” ha anammat vissa maträtter, seder, ord och traditioner som vi idag förknippar med invandrare från muslimska länder, eller med Islam. Men det är ingen skillnad mot hur det har fungerat i tusentals år över hela världen. Folk flyttar runt, kulturer krockar och blandas och skapas hela tiden. Detta är inget som började med inflyttningen av muslimer i Sverige. Och det är framför allt inget problem, tvärt om det är så en kultur håller sig frisk och intressant.

Dessutom är det så att det inte spelar någon roll om vissa som bor i Sverige betraktar sig som svenskar eller inte. Det som är problem är när vi väljer att betrakta det som ett problem att alla inte är lika dana. Jag hotas inte av att grannen inte håller på samma fotbollslag som jag, eller väljer att inte ha bil fast jag har det, och jag behöver inte heller känna mig hotad av att andra som bor i Sverige firar andra högtider eller väljer att ha vissa kläder på sig hemma och när de går ut. Det spelar nämligen ingen roll, och om det stör mig så för jag vänja mig.

Om någon i Sverige vill införa lagar som begränsar mina eller andras rättigheter, och detta grundar sig på religiösa vanföreställningar (oavsett religion), så tycker jag att det är ett stort problem. Men är det detta Ulf är rädd för så bör han kanske börja med att titta på de som vill begränsa vår frihet baserat på en kristen världsbild. Dessa är mycket farligare, och de sitter till och med i riksdagen!

Det otäcka i Ulf Nilssons text är inte att han räknar muslimer eller nämner födelsetal (även om intresset för dylik kategorisering är lite osmaklig). Det otäcka är att han gör detta i en text som egentligen handlar om terrorism. Han skriver helt öppet om en muslimsk fara som skall avskaffa svenskarna. Han skriver oblygt att om det blir fler muslimer så kommer det med nödvändighet att leda till att ”[b]lod kommer att flyta”. Han avslutar texten med meningen: ” Eländet har bara börjat. Tid att vakna, att förstå att Sverige är sårbart - och väl värt att försvara...”.

Jag bestämmer inte över vem som får skriva i expressen, och tidningen har kanske valt att bli ett organ för de tänkta ”verklighetens folk” som tycker att Birro och Nilsson har poänger, och som tycker att de ”politiskt korrekta” döljer en viktig sanning. Jag är i varje fall glad för att jag sällan läser tidningen i fråga, och jag tycker att andra skall låta den ligga i tidningslådorna. Åtminstone tills man sett över vilka skribenter som får lov att sprida sina dunkla åsikter på sidorna.

Läs Anders Lindberg i Aftonbladet.

Läs även andra bloggares åsikter om Ulf Nilsson och främlingsfientlighet.

Läs andras kloka tankar på netroots.

Inga kommentarer: